Lösningen

Problemet


Det finns många problem med Systembolaget och statens monopol på detaljhandel med alkohol. I kampen om gårdsförsäljning hävdas ofta att det skulle hota Systembolagets monopol. Vi kan alltså inte införa gårdsförsäljning för att vi har Systembolaget. Helt galet och antagligen inkorrekt om man får tro EU-kommissionen.

Systembolagets godtyckliga regler för lokalproducerade drycker försvårar för mikrobryggerier. Utöver de reglerna har Systembolaget ett antal olika regler för lansering av nya produkter. Det kan inte göras när som helst. Utan det måste följa deras lanseringsplaner och kalender. Tänk själv om andra butiker körde med samma princip. Exempel: lanseringsplaner hos Biltema - japp, vi har dörrhandtag men de kommer i kvartal två i år. Kunderna skulle gå till en konkurrent.

Deras system för beställningssortimentet är oekonomiskt och skadligt för miljön.

Att de har monopol gör det lite skrämmande att ett fåtal icke folkvalda personer kan sitta på Systembolagets kontor och hitta på godtyckliga regler om hur svenska folket ska få köpa lokalproducerade produkter.

Systembolagets prismodell gör att dem tjänar mer pengar på att sälja en flaska lokalproducerad öl än en massproducerad billigare öl.

De är undantagna från offentlighetsprincipen. Det finns ingen transparens för vare sig kunder eller leverantörer. Det gör det svårt för media att granska och syna dem. Varför? Dem borde var öppna då de borde ha väldigt lite att dölja. Med tanke på att det bara är 15 år sen mutskandalen inom Systembolaget borde de vilja öppna upp lite.

De är också undantagna från lagen om offentlig upphandling.

1:e september 2017 skärps reglerna för de lokala produkterna. Helt plötsligt påstår Systembolaget att ett bryggeri måste äga sitt eget bryggeri. Man får alltså inte brygga hos någon annan med överkapacitet. Tänk er själva hur dumt det hade låtit i nån annan bransch: Va, äger du inte din möbelfakbrik! Då får dina möbler inte säljas här.

Det finns många fler problem med Systembolaget. Utöver de ovan listade har Systembolaget en väldigt tråkig historia om att inte sälja cider för att kvinnor inte skulle klara av det, eller att vägra sälja lådvin, eller att nästan 18% av alla chefer på Systembolaget fälldes för mutbrott osv.

Lösningen


Licenssystem


Vi föreslår att införa ett licenssystem och bryta det statliga monopolet. Privata aktörer kan ansöka och få en licens att sälja alkohol. Staten kan också ställa olika krav på den som söker för att säkerställa att det är seriösa aktörer som driver licensbutiker.

Staten kan sätta upp regler som måste följas för att alkohol ska säljas under kontrollerade former. Reglerna kan reglera reor, erbjudande, annonsering, ålderskontroller etc.

Skulle det innebära sämre utbud?

Många höjer snabbt på rösten och säger att Systembolaget har ett "stort utbud" och det skulle bli mycket sämre av licensbutiker. Vi är säkra på att privata aktörer är måna om att kunder ska välja just deras butiker och erbjuda ett stort sortiment. Har dem inte det kunden söker går kunden till en konkurrent. Större kjedjor skulle antagligen också erbjuda att beställa hem varor som kunden saknar. 

Ett exmepel på detta är Australien med licensbutiker och kjedor som erbjuder att shoppa på webben och hämta i butik.

Här är en bra sammanfattning om man tror att Systembolaget har ett stort utbud.

Gårdsförsäljning


Om licenssystem införs är det fritt fram för Sverige att införa gårdsförsäljing. Alltså att bryggerier, vingårdar och andra alkoholproducenter kan få sälja direkt till kund. Något som många svenskar och turister vill idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar