måndag 12 januari 2015

Hur Systembolaget gör det svårare för småproducenter

I senaste avsnittet av Ölpodden (15/1-15) kan man lyssna på Björn Falkeström som grundade bryggeriet Oppigårds. Han berättar där att han gått igenom lite statistik från Systembolaget och fann att av all ale (som är det de flesta mikrobryggerier producerar) är endast 30% producerad i Sverige. 70% av all ale som säljs på Systembolaget är alltså importerad. Falkeström ställer den kritiska frågan, i vilken annan marknad än den svenska är det så snett fördelat? Siffrorna borde vara tvärtom.

När man tittar vidare på Systembolaget och hur de hanterar småproducenter får man en del av svaret.

Här listas några regler som Systembolaget implementerar och som gör det svårare för småproducenter att sälja sina produkter:

  • Lokala producenter får initialt endast sälja sin produkter till de tre närmsta butikerna. Om ett bryggeri startar i en stad med fyra Systembolagbutiker är det bara tre som kan sälja produkterna. Om varorna efterfrågas tillräckligt mycket i andra butiker kan de börjas säljas där med. Systembolaget specificerar inte hur de mäter efterfrågan i andra butiker. Hur skapar man efterfråga på sin öl i grannstaden om den inte får säljas där?
  • Innan den senaste regeländringen kunde producenter inte ändra försäljningspriset på sina produkter när de önskade. Nu tillåter Systembolaget producenterna att ändra sina priser fyra gånger per år. Varför skulle en producent inte få ändra priset när det passar dem?
  • När en producent kommer ut med en ny produkt kan de inte få ut den på Systembolaget när som helst. De får snällt vänta på att få in produkten i Systembolagets lanseringsplan. Om ett vin är klart för att säljas i början av December kan vingården behöva vänta till Januari för att den ska kunna börjas säljas på Systembolaget. Om produkten ingår i det lokala sortimentet borde de väl kunna få börja sälja sina produkter när de är klara för försäljning? Icke.
  • Vill man brygga en jul- eller påsköl bör man tänka på namnet. Är det en julöl istället för en "vinteröl" ingår den i julsortimentet istället för det normala sortimentet. Julsortimentet säljs bara under en viss tid medans en "vinteröl" säljs så länge den säljer.
  • Vill en producent ingå i det så kallade beställningssortimentet måste de skicka sin öl till Systembolagets centrallager i Örebro (och antagligen gå miste om all vinst på produkten i frakt). Varför inte erbjuda fler ställen runt om i landet där producenter kan skicka produkterna? Eftersom det är ett monopol kanske Systembolaget själva borde stå för frakten? Beställningssortimentet är ett viktigt sätt för att nå ut med sina produkter runt om i landet. Till exempel för att skapa en efterfråga i andra butiker.
Systembolaget är duktiga på att komma på till synes godtyckliga regler och byråkrati för att försvåra för småproducenter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar