Jordbruksverkets landsbygdsstrateg, Christel Gustafsson, kritiserar nu detta:
"Att ha ett nationellt ansvar innebär utmaningar i att inte särbehandla eller missgynna några, varken företag eller människor, jämfört med andra. Samtidigt skiljer sig förutsättningarna för företag på en rad sätt så som storlek, närhet till marknad eller var du är belägen."Systembolaget har nationellt ansvar. Det är enda sättet att få sälja flaskor direkt till konsumenter.
"Det är lätt att förstå logiken i systembolagets agerande ur ett företagsekonomiskt perspektiv. Koncentrera lager- och logistiklösningarna för att hålla nere kostnaderna. Dock ska detta ställas i ljuset av att systembolagets uppdrag är bestämt av Sveriges riksdag, och ska säkerställa att försäljning inte leder till ett vanligt monopol-resultat: maximerad vinst och ökad försäljning."Systembolaget kan driva igenom dessa ändringar just för att de har ett monopol.
Alternativet till beställningssortimentet är lokalsortimentet. Enligt Systembolaget kan man som producent få komma in i upp till 10 butiker om det finns kundefterfrågan (något som de inte specificerar vad det är eller hur det registreras). Om man driver sitt bryggeri i glesbyggden kanske det inte finns 10 butiker.
Jordbruksverkets landsbygdsstrateg:
"Tio butiker i närområdet kan betyda väldigt olika kundunderlag. Att befinna sig i glesbygd och långt från Örebro är att dra en dubbelnit."Blogginlägget är nog bland det bättre som skrivits om Systembolagets lösning för vingårdar, bryggerier och spritproducenter.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar