måndag 21 december 2015

Systembolaget hittar på spelreglerna själva

Tidigare i år gick Systembolaget ut med en offertförfrågan (bara det är lustigt..) om en Saison i storflaska. "Vinnaren" skulle komma in i Systembolagets fasta sortiment.

Vinnare blev i detta fall Saison Dupont Biologique. Två blev Remmarlövs The Farmer.

I en situation där Systembolaget har monopol kan de hitta på spelreglerna själva. De kan hitta på att svenskarna ska dricka Saison på storflaska, göra en offertförfrågan och ta vinnaren och sälja den.

Varför en Saison? Är det stor efterfrågan på det eller säljer det bra? Ingen vet, vanliga svenskar har noll insyn i detta.

Hur går uttagningen till? Hur avgörs vinnaren? Utan insyn blir denna process misstänksam. Tänk om Systembolagets personal som testar äger aktier i ett bryggeri som är med i offertförfrågan? Tänk om personalen har blivit mutad? Otroligt och konspiratoriskt men det har hänt i Systembolagets historia..

Varför bara en, skulle man inte kunna sälja ettan, tvåan och trean om alla var riktigt bra? Varför kan inte olika butiker välja vilken de vill ha? Om nu svenska folket ska dricka Saison på storflaska kan man väl ta två eller tre riktigt bra.

I en fri marknad hade folket haft betydligt mer makt. Nu är det upp till Systembolaget att bestämma åt oss..

OBS: Detta är ingen kritik mot att Saison Dupont vann. Detta är bara ett exempel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar