I en
debattartikel som Mattias Svensson skrev för några dagar sen kritiserar Svensson de hot av folkhälsoministern Gabriel Wikström (S) angående hårdare tag mot alkoholreklam. Detta var något Systembolagets dotterbolag IQ inte gillade. IQs nya VD Juan-Pablo Roa svarade med en
replik i Aftonbladet. Roa skriver bland annat (utan att referera till en källa):
"Men svenska folket har forskningen på sin sida. Den visar att marknadsföring av alkohol har en negativ påverkan på folkhälsan."
Igår skrev dock Alkoholgranskningsmannen ett
pressmeddelande på sin hemsida att IQ har fel - "IQ har fel om alkoholreklamens påverkan på konsumtion". Alkoholgranskningsmannen har en graf med data från CAN och IQ själva som klart visar att en samband inte finns. Pressmeddelandet avslutas med följande kloka ord av Mattias Grundström som är alkoholleverantörernas granskningsman och expert på alkoholreklam:
"Det är hög tid för en nyanserad bild av reklamens inverkan på konsumtionen i Sverige. Det duger inte att lägga utländska studier gjorda på en jämförelsevis oreglerad marknad till grund för krav på regelskärpningar av den redan hårt reglerade svenska alkoholreklamen."
Mycket bra skrivet!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar