fredag 22 september 2017

De som behöver gårdsförsäljning betalar för Systembolagets nationella kampanj

Det finns väl få som missat de senaste dagarnas debatt som blossat upp efter Systembolagets VD, Magdalena Gerger, skickade ett brev till alla riksdagsledamöter. I brevet varnar hon och argumenterar mot gårdsförsäljning.

Samtidigt som brevet skickades köpte Systembolaget in annonser i 56 lokaltidningar runt om i landet. Dessa annonser ska tydligen ha kostat 1 000 000 kronor. Då Systembolaget är ett statligt bolag finansieras deras verksamhet av försäljning och så även denna annonskampanj.

På grund av Systembolagets prismodell tjänar Systembolaget mer pengar på lokalproducerade produkter än lågprisprodukter. En modell de lätt kan ändra på.

Nu tar alltså Systembolaget pengarna de tjänar på vingårdar och småbryggeriers produkter för att kampanja mot gårdsförsäljning. Det sticker i ögonen på producenterna.

De som behöver gårdsförsäljning betalar för Systembolagets nationella kampanj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar